Lumea
tineretului român unionist pare a fi împărţită
(în 2013), dintr-un anumit punct de vedere, în două extreme. Pe
de o parte, avem tineri
români din stânga Prutului (România) care lipesc, împart, sau
distribuie (share), în diverse rețele de socializare, variante ale
unei hărţi ciuntite a României Mari (asociate cu mesaje unioniste
pro-Basarabia), hartă din care, paradoxal, lipsește chiar Basarabia
istorică.
Pe de altă parte, avem tineri români din dreapta Prutului (R. Moldova) care se exprimă ocazional în sensul că statul român nu ar fi avut nicio atitudine referitoare la teritoriile româneşti luate de fostul U.R.S.S.
Pe de altă parte, avem tineri români din dreapta Prutului (R. Moldova) care se exprimă ocazional în sensul că statul român nu ar fi avut nicio atitudine referitoare la teritoriile româneşti luate de fostul U.R.S.S.
Evident,
niciuna dintre aceste două atitudini greşite nu este definitorie
pentru românii din stânga sau dreapta Prutului. Împărţirea
făcută de mine are la bază două erori majore, care au ajuns să
devină un fel de “mituri unioniste”, ele circulând de la om la
om.
Cele
două mituri au un lucru în comun, ele fiind anulate de o declaraţie
a parlamentului României pe care toată lumea vrea să o dea
uitării.
Într-un
mod bizar, “parteneri
în uitare” sunt
atât adversari ai unirii care văd în românii din dreapta
Prutului, indiferent de cetăţenia lor moldovenească sau
ucraineană, nişte “duşmani
ai vizei schengen”,
cât şi unionişti români de pe ambele maluri ale Prutului, care,
după ce ca se consideră în conflict cu Rusia şi Regimul
separaţionist de la Tiraspol, „nu
mai vor să îşi pună în cap şi Ucraina”1.
Prin urmare toată lumea tace, tace în legatură cu o declaraţie a
parlamentului României care arată că România nu i-a uitat de tot
pe românii din afara României. Mai mult nu i-a uitat pe acei
romani din afara granitelor actualei republici Moldoveneşti.
Români, care au ajuns să devină “un
subiect delicat”
pentru românii din cele două state româneşti, din dreapta şi din
stânga Prutului.
Pe
aceşti români îi
găsim în zona neagră a hărţii „României
Mari” promovată
astăzi pe saiturile unioniste, sunt românii din provinciile
istorice Bucovina si Bugeac.
După
revoluţia din
decembrie 1989, puterea a fost preluată in România de gruparea „Ion
Iliescu” fidelă Moscovei, prin urmare nici nu trebuia să ne
aşteptăm la vreo atitudine prea naţionalistă din partea acestui
guvern. Lucrurile au stat puţin diferit în parlament, unde au
existat o serie de iniţiative lăudabile, printre care doresc să
amintesc două declaraţii :
„Declaratia
din 24 iunie 1991 privind Pactul Ribbentrop-Molotov
şi consecinţele acestuia pentru ţara noastră prin care pactul
Ribbentrop-Molotov este declarat „nul ab initio” (nul din
momentul semnării), ca şi urmările acestui act.
„Declaraţia
din 28 noiembrie 1991 a Parlamentului României privind Referendumul
din Ucraina din 1
decembrie 1991 prin care îi este amintit Ucrainei că în componenţa
sa se află şi teritorii româneşti „anexate
abuziv de fosta U.R.S.S., teritorii care nu au aparţinut niciodatã
Ucrainei şi sunt de drept ale României.”
Aceste
două declaraţii
au fost făcute cu scopul de a oferi generaţiilor următoare un
precedent, precedent de la care să se poată începe ceva in
viitor.
Redau,
câteva rânduri mai jos, declaraţia Parlamentului
României din 28 noiembrie
privind referendumul din Ucraina din 1 decembrie 1991.
Situaţia
la acel moment era următoarea : Ucraina şi-a
proclamat independenţa pe
24 august 1991,
una dintre primele acţiuni ale Ucrainei independente fiind
organizarea unui referendum pentru a cunoaşte structura sa etnică.
Referendumul
a fost stabilit pentru data de 1 decembrie 1991, iar
guvernul român emite, înainte de începerea referendumului, la 28
noiembrie, o „declaraţie
solemnă”
prin care proclamă acest referendum nul, pe teritoriile româneşti
care nu aparţin de drept Ucrainei. Declaraţia este de o deosebită
importanţă, prin ea se afirmă poziţia statului român cu privire
la teritoriile incluse abuziv de Stalin în componenţa Republicii
Sovietice Socialiste Ucrainiene.
DECLARAŢIE din 28 noiembrie 1991 a Parlamentului României privind Referendumul din Ucraina, din 1 decembrie 1991
1.
Parlamentul României a luat cunoştinţă de hotărârea
autorităţilor de la Kiev de a organiza la 1 decembrie 1991 un
referendum asupra independenţei Republicii Ucraina.
Profund
ataşat
principiilor fundamentale ale respectării drepturilor şi
libertãţilor fundamentale ale omului şi ale popoarelor de a-şi
hotărâri soarta, Parlamentul României salută hotărârea
autorităţilor ucrainene de la Kiev de a organiza un referendum
privitor la independenţa Republicii Ucraina.
Având
în vedere că
acest referendum ar urma să se desfăşoare şi pe teritoriile
româneşti - Bucovina de Nord, Ţinutul Herţa, Ţinutul Hotin,
precum şi judeţele din sudul Basarabiei - Parlamentul României
declara solemn că aceste teritorii au fost rupte din trupul ţării,
iar Pactul Ribbentrop-Molotov a fost declarat nul şi neavenit, ab
initio, de U.R.S.S. la 24 decembrie 1989 şi de Parlamentul României
la 24 iunie 1991.
Desigur,
este dreptul Ucrainei sa organizeze un referendum pentru independenta
sa, dar acest referendum nu poate avea valabilitate în privinta
teritoriilor româneşti anexate abuziv de fosta U.R.S.S., teritorii
care nu au aparţinut niciodatã Ucrainei şi sunt de drept ale
României.
2.
Parlamentul României reintereaza atasamentul față de prevederile
Actului înal al Conferintei C.S.C.E. de la Helsinki, care admite
posibilitatea modificãrii frontierelor pe cai paşnice, diplomatice.
3.
Parlamentul României, declară solemn că referendumul organizat de
autoritãţile de la Kiev în teritoriile româneşti încorporate cu
forța în cadrul fostei U.R.S.S. - respectiv în Bucovina de Nord,
Tinutul Herta, Tinutul Hotin, precum şi în judeţele din sudul
Basarabiei - este nul şi neavenit, precum şi consecinţele
acestuia.
4.
Parlamentul României cere parlamentelor şi guvernelor tuturor
statelor care vor recunoaşte independenta Ucrainei să declare
expres că aceasta recunoştinţã nu se extinde asupra teritoriilor
româneşti menţionate.
5.
Parlamentul României se pronunţa pentru începerea unui dialog cu
Parlamentul de la Kiev în vederea examinãrii, împreunã a
problemelor stabilirii unor relaţii de buna vecinãtate şi
colaborare între România şi Ucraina şi invita, în acest scop, o
delegaţie parlamentarã ucraineana urmeazã sa efectueze o vizita la
Bucureşti, cât mai curând posibil.
6.
Parlamentul României solicita guvernului tarii sa înceapã de
urgenta negocieri cu autoritãţile de la Kiev în problema
teritoriilor româneşti anexate cu forta de U.R.S.S.
Aceasta
declaraţie a fost adoptatã de Parlamentul României în şedinţa
din 28 noiembrie 1991, cu unanimitate de voturi.
PREŞEDINTELE
SENATULUI PREŞEDINTELE
academician
ALEXANDRU ADUNĂRII DEPUTAŢILOR
BARLADEANU MARŢIAN DAN
Istoria
actualei graniţe
Din
punct de vedere istoric lucrurile stau astfel: După preluarea
abuzivă a Basarabiei şi Bucovinei de Nord de către URSS, la 10
iulie 1940, în Şedinţa Biroului Politic al C.C P.C şi Consiliul
Comisarilor Poporului din URSS, ţinută la Moscova, se ia decizia de
“reunirea
populatiei moldovenesti a Basarabiei cu populatia moldoveneasca din
RASSM"2.
La
aceata sedintă printre alți au luat parte și I. V. Stalin, V.
Molotov, K. Voroșilov, M. Kalinin, L. Kaganovici, G. Malencov, A.
Andreev, A. Micoian, L. Beria, N. Svernic s.a.3
Urmările acestei ședinte nu au fost creerea unei ”Basarabii Mari”
care să se intinda pe amandoua malurile Nistrului, ci crearea
viitoarei RSSM fără Bucovina de Nord, Tinutul Hertei, sau judetele
Vechi Basarabi ( Akkerman, Ismail, Hotin).
Acest
fapt a fost consfințit 2 august 1940, cand sovietul suprem URSS
hotărește creerea RSSM și
înglobarea unor teritorii romanesti: Buceacul și Bucovinene în Ucraina.4 La acea dată RSSM avea o suprafață de 33.700 km2 și o populatie de 2.700.000 din care 70% erau români5
înglobarea unor teritorii romanesti: Buceacul și Bucovinene în Ucraina.4 La acea dată RSSM avea o suprafață de 33.700 km2 și o populatie de 2.700.000 din care 70% erau români5
La
22 iunie 1941, România intră în razboi cu motivația dezrobirii
teritoriilor ocupate abuziv de URSS. În cursul lunii august 1944,
Moldova de dincolo de Prut este aproape în întregime ocupata de
armatele sovietice. La 2 august cand razboiul sovieto-român era încă
în stadiu de desfasurare, autoritățile sovietice reinstalate refac
vechea administrație cu un RSSM de 33.700km2. În timp ce judetele
Ismail, Akerman, hotin ca și Nordul Bucovinei sunt reincluse în
componența Ucrainei.
Surprinzator,
autoritatile comuniste din RSSM nu au renuntat ușor la aceste
teritorii si, la 29 iunie 1956, conducerea RSSM ii trimite lui Stalin
o scrisoare, din partea CC al PC (b) al Moldovei si Prezidiului
Sovietului suprem și consiliului de ministri al RSSM, în care il
roagă să studieze chestiunea privitoare la reintoarcerea fostelor
judete Hotin, Ismail și Akerman în componența RSSM. O cerere
similara este trimisa dupa 1950 de cateva grupuri de intelectuali și
veterani de razboi. Toate aceste demersuri rămân fără răspuns.6
În
data de 24
august 1991,
Ucraina iși proclamă independența pastrând teritoriile primite
abuziv de administratia defunctului URSS.
-*-
În
dreptul international, statul
succesor nu este continuatorul statului predecesor și nu poate prelua teritorii ce erau stapanite abuziv de statul defunct.
Indiferent dacă vorbim de Ucraina, Ungaria, Rusia moderna, acestea
nu pot avea pretenții asupra teritoriilor deținute abuziv de Imperiu
Austro-Ungar, Rusia Sovietica și respectiv Imperiu Țarist. Mai mult,
singurul succesor legitim al URSS nu poate fi decât Rusia.
Acesta
a fost, dară, contextul politic în care s-a făcut declarația de mai sus,
declarație care demonstrează oricui că România post-decembrista nu
îi uitase total pe românii de dincolo de Prut (cel puțin în
parlament, acolo unde intraseră o serie de foști deţinuţi politici
precum Radu Câmpeanu, sau personalități de talia lui Ion Raţiu).
Mai mult, România nu isi uitase vechea sa hartă. O lecție si pentru noi, astazi, că România “Mare”
nu înseamnă România comunista plus RSSM creata de Stalin in 1940.
Istoricul
Evenimentelor legate de noua granită:
- Reluarea relatilor Romano-Sovietice – 3 iulie 19347 are loc un prim schimb de scrisori intre Titulescu si Litvinov
“Guvernele
țărilor noastre iși garantează mutual plinul și întregul
respect al suveranitatii fiecaruia dintre state noastre și abținerea
de la orice imixtiune directa sau indirecta in afacerile interne și
în dezvoltarea fiecaruia dintre ele”8
- Pactul de asistenţă mutuală între România şi URSS – a fost parafat in 21 iulie 1936, articol cu articol, actul fiind redactat în limba franceza
"Guvernul
URSS recunoaşte că, în virtutea diferitelor sale obligaţii de
asistenţă, trupele sovietice nu vor putea trece niciodată Nistrul
fără o cerere formală a Guvernului Regal al României în acest
sens, la fel cum Guvernul Regal al României recunoaşte că trupele
române nu vor putea trece niciodată Nistrul
spre
URSS fără o cerere formală a Guvernului URSS."9
- Protocolul Aditional Secret Sovietici-German – 23 august 1939 .
Art
3 al Protocolului Aditional secret "Referitor
la Europa de sud-est, partea sovietică îşi accentuează interesul
pentru Basarabia. Partea germană îşi declară totalul dezinteres
faţă de acest teritoriu, deci nu are obiecţii faţă de eventuale
schimbări de graniţă în favoarea Uniunii Sovietice"10
- Notele ultimative sovietice din 26-27 iunie 1940 – granița de Est a României este fixata abuziv, guvernul roman nu recunoaste justetea acestui act, mentionand în răspunsul sau că “se vede silit sa primeasca”, “pentru a evita gravele urmări pe care le-ar avea recurgerea la forță”:
“Guvernul
român, pentru a evita grele urmări pe care le-ar avea recurgerea la
forță și deschiderea ostilitatilor în această parte a Europei,
se vede silit să primeasca conditiile de evacuare specificate in
raspunsul sovietic”
- Tratatul de Pace de la Paris 1947 – granița de est a României din 1940, este reconfirmată, nu a exista o alta înțelegere sau alte negocieri care sa ia în calcul structura etnică a Basarabiei sau dreptul istoric.
Partea
I Frontiera, Articolul 1 “Frontierele
României, indicate în harta anexată Tratatului de faţă (Anexa
I), vor fi cele care erau în fiinţă la 1 ianuarie 1941, cu
excepţia frontierei româno ungare, care este definită în
articolul 2 al Tratatului de faţă.11”
- Denuntarea pactului Ribbentrop-Molotov – pactul Ribbentrop-Molotov a fost denunțat în 1989 de Sovietul Suprem al URSS, și la 24 iunie 1991 de Parlamentul Romaniei care il declara “ab initio nul și neavenit”.
- Recunoasterea Republici Moldova și implicit a actualei granite cu aceasta – în niste conditii extrem de tensionate, Marea Adunare Nationala de la Chisinau proclama independența Republicii Moldova. Parlamentul adopta Declarația de Independenta și fixeaza ca imn de stat “Desteapta-te romane”; în text se specifica “recunoscând că declaraţiile de către parlamentele multor state consideră acordul de la 23 august 1939, între Guvernul URSS şi Guvernul Germaniei, nul şi neavenit ab initio şi cer lichidarea consecintelor politico-juridice ale celor de mai sus să fie eliminat, fapt dezvăluit, de asemenea, de declaraţia de Conferinta internationala "Pactul Molotov-Ribbentrop si consecintele sale pentru Basarabia”. La nici o jumatate de ora, Petre Roman, primul ministru al României, fără nici o dezbatere publică sau consultare prealabilă cu celelalte puteri ale statului, recunoaste în numele Romaniei independenta Republicii Moldova, punând astfel statul român în imposibilitatea juridica de a mai emite pretenții asupra acestui teritoriu.
- Declaratia Parlamentului Romaniei din 28 noiembrie 1991 – prin care Parlamentul Romaniei reaminteste originea romaneasca a teritoriilor din dreapta Prutului moştenite de Ucraina de la fostul URSS.
- Cererea Guvernului Romaniei din aprilie 1993 adresata guvernului Ucrainei – prin care se atrage atentia asupra faptului, ca, prin dispariția URSS și aparitia a doua state noi la granița de est a Romaniei, Republica Moldova si Ucraina, fostul Tratatul privind regimul frontierei de stat romano-sovietice din 1961 a devenit caduc. Prin urmare:
“Partea
romana isi manifesta disponibilitatea de a incepe negocieri cu partea
ucraineana pentru un acord in acest domeniu.”
- Tratatul de la Neptun – in iunie 1997 este semnat tratatul de frontiera cu Ucraina. Presedintele Emil Constantinescu declanșase o adevarata isterie naționala privind aderarea imediata și neconditionata la NATO. În acea perioada s-au spus multe neadevaruri despre necesitatea unei alegeri istorice între teroriști și lumea civilizata, sau intre intoarcerea sub influenta Rusiei și prietenia Anglo-Americană.
“Suntem
dispuși să recunoasem granițele actuale. Aceasta recunoastere a
realităţii va forma, într-adevar , baza Tratatului […] Insula
Serpilor este și ea teitoriu Ucrainean.”
(interviu
acordat de Emil Constantinescu postului de radio NovaMova din
Ucraina
De
adaugat că statul comunist român a evitat pe cât posibil luarea
unei poziţii clare referitor la granița Romano-Sovietica, Insula
Şerpilor, de exemplu, fiind “cedată” nu în urma unui accord,
ci prin semnătura unui functionar.
Mai
mult, fostul dictator Nicolae Ceausescu a avut o prima poziţie
oficiala împotriva Pactului Ribbentrop-Molotov la congresul XVI al
PCR din Noiembrie 1989:
“Romania
consideră ca trebuie să se treacă la adoptarea măsurilor necesare
soluționarii tuturor problemelor care nu s-au rezolvat încă. În
primul rând, apare necesar sa se adopte o pozitie clară, fară
echivoc, de condamnare si anulare a tuturor acordurilor încheiate cu
Gemania hitlerista, tragandu-se concluzii practice pentru anularea
tuturor urmarilor acestor acorduri si dictate”12
La
9 decembrie 1989, Nicolae Ceausescu ridică problema anularii
efectelor pactului Ribbentrop-Molotov, în timpul întâlnirii pe
care a avit-o la Moscova cu Mihail Gorbaciov.13
Putem
deci concluziona că în perioadă comunistă statul Român s-a
arătat rezervat în a recunoaste direct granița impusă de URSS, în
1947 s-a facut doar o simpla reconfirmare formală a graniței din
1940. În continuare, s-a mers pe menţinerea graniţei menționate
în Tratatul de Pace.
Dupa
1989, statul roman a manifesta o atitudine curajoasa de nerecunoastre
a graniței; in toata aceasta perioada s-a urmat aceeași politica,
prin care România se arata nemultumită de efectele pactului
Ribbentrop-Molotov. Prima atitudine discordanta cu politica
precedenta ii apartine presedintelui Emil Constantinescu și echipei
sale (în frunte cu Zoe Petre), care, la scurt timp dupa castigarea
alegerilor, s-a declarat pregatit sa faca “sacrificii istorice”
pentru integrarea noastra în NATO.
Tinand
cont de toate precedentele prezentate mai sus, nu gasesc nici un
motiv pentru o utilizare atât de larga a hărtii României actuale,
alaturată de fosta RSSM sub denumirea de Romania Mare. Mai mult,
ţinând cont că în guvernul post-decembrist si-au găsit locul
atât foști comuniști cât și alogeni, sau cozi de topor ale
Rusiei Sovietice, nu gasesc o legitimitate reală în afirmatia unor
români din dreapta Nistrului că Statul Roman (post-decembrist) nu a
facut nimica în privinta teritoriilor luate abuziv prin pactul
Ribbentrop-Molotov. Statul român a făcut prin Parlamentul Țării
ceea ce putea sa facă la acea data, cand președinte era Ion
Iliescu, anume, au pus bazele juridice pentru o viitoare revendicare
a acestor teritorii. Emil Constantinescu, născut la Tighina (19
noiembrie 1939), care era vazut de multi ca un adevarat al doilea
„Ioan Cuza” şi care, prin originea sa „basarabeana” ar fi
avut motive în plus să desavarsească idealul național, nu s-a
ridicat la nivelul asteptărilor. A fost un om slab, care a ratat un
moment istoric important. În momentul de faţă teritoriile „negre”
de pe harta așa zisei Românii Mari aparțin Ucrainei, cu binecuvântarea regimului de la Bucuresti din timpul lui
Constantinescu, dar şi al guvernelor ce au urmat şi care doar au
prelungit această stare de fapt.
In
cele ce urmeaza, voi cita şi declarația Parlamentului României de condamnare a pactului
Ribbentrop-Molotov:
DECLARATIE din 24 iunie 1991 privind Pactul Ribbentrop-Molotov si consecintele acestuia pentru tara noastra
Evocăm
în aceste zile momentele tragice traite de România în iunie şi
august 1940, la numai doua decenii dupã împlinirea aspiratiei de
veacuri a poporului roman-reîntregirea neamului prin Marea Unire din
1918 şi crearea Statului naţional unitar roman în hotarele lui
fireşti, din punct de vedere istoric, etnic, social, politic şi
cultural.
Evocam
acele dureroase evenimente, când pãrţi importante din trupul tarii
au fost rupte cu forta şi anexate samavolnic prin implicarea directa
sau complicitatea puterilor semnatare ale pactului, a politicii lor
agresive, de revizuire a tratatelor de la Versailles, de schimbare a
ordinii politice europene instaurate dupã primul rãzboi mondial.
În
contextul acestor evolutii din Europa, de la sfârşitul deceniului
al patrulea, nu doar sistemul de tratate şi alineate ale României,
construit cu migala şi inteligenta de diplomatia româneascã şi
ilustrul sau exponent, Nicolae Titulescu, dar şi sistemul general al
Societãţii Naţiunilor s-au dovedit fragile.
În
fata forţei brutale, a politicii agresive din Est şi din Vest,
încercarea de înţelegere şi de preintampinare a conflictelor s-a
dovedit inoperantã sau fãrã efect.
Atitudinea
de cedare a unor tari în fata politicii statelor agresive a fãcut
posibile Pactul Ribbemtrop-Molotov şi Dictatul de la Viena. În baza
lor, Uniunea Sovietica anexa Basarabia, Tinutul Hertei şi Nordul
Bucovinei, iar Ungaria Hortysta anexa o treime din Transilvania -
sfinte pamanturi româneşti.
Prin
jertfa de sânge a poporului roman, unul din aceste odioase
aranjamente - Dictatul de la Viena - a fost abolit. Celelalte
teritorii româneşti continua sa fie înstrãinate.
Nici
un fel de politica, nici chiar cea stalinista de înstrãinare a
populatiilor din aceste teritorii, nu a putut anihila constiinta
apartenentei Basarabiei, Nordului Bucovinei şi Tinutului Hertei la
România.
Pactul
Ribbentrop-Molotov, prin care U.R.S.S. şi Germania îşi stabileau
"sferele de interese" de la Marea Baltica la Marea Neagra -
hotãrând, cu de la sine putere, destinele unor state suverane,
între care şi România-, contravine în mod flagrant principiilor
şi normelor fundamentale ale dreptului internaţional.
În consecință în numele poporului roman, parlamentul condamna acest
pact ca fiind ab initio nul şi neavenit. Tot astfel trebuie sa fie
consideratã şi consecinta directa a acestor înţelegeri secrete
dintre Stalin şi Hitler - Notele ultimative ale Guvernului sovietic
din 26 şi 27 iunie, urmate de ocuparea cu forta la 28 iunie 1940 a
Basarabiei, Nordului Bucovinei şi Tinutului Hertei, împotriva voinţei populaţiei din aceste stravechi teritorii româneşti,
acţiune care a reprezentat o încãlcare brutala a suveranitãţii,
independentei şi integritãţii teritoriale a României.
Pactul
Ribbentrop-Molotov a fost şi este repudiat de cancelariile multor
state. La 24 decembrie 1989, Congresul Deputaţilor Poporului din
U.R.S.S. a condamnat "semnarea Protocolului adiţional al
Tratatului din 1939... şi a altor înţelegeri secrete cu Germania"
şi a recunoscut ca acestea "sunt, din punct de vedere juridic,
lipsite de temei şi valabilitate, din momentul semnãrii lor",
venind "în contradictie cu suveranitatea şi independenta unor
state terţe".
Împărtășim aprecierea din Hotãrârea Congresului Deputaţilor din U.R.S.S.,
potrivit cãreia protocoalele sovieto-germane "au fost folosite
de Stalin şi anturajul sau pentru a da ultimatumuri şi a exercita
presiuni, prin recurgerea la forta asupra altor state, încălcând obligaţiile juridice asumate fata de acestea".
Privite
retrospectiv, aceste acte constituie o pregnanta manifestare a
politicii imperiale de anexiuni, a dictatului şi agresiunii fatise,
expresia cea mai grava a încãlcãrii moralei internaţionale şi a
dreptului internaţional, cea mai condamnabila conduita în relaţiile
internaţionale.
Noile
relaţii şi evolutiile pozitive ce au loc în Europa şi în lume
creazã premise favorabile pentru identificarea modalitãţilor
vizând înlãturarea pe cale paşnicã a consecinţelor nefaste ale
actelor nedrepte ce au la baza protocoalele secrete ale Pactului
Ribbentrop-Molotov, în consens cu principiile statuate în Actul
final al Conferintei pentru securitate şi cooperare în Europa şi
în Carta de la Paris pentru o noua Europa, cu normele moralei şi
dreptului internaţional.
Parlamentul
României afirma hotãrât poziţia sa de a aborda cu deplina
responsabilitate aceasta problema. În acest sens, solicita
Preşedintelui tarii, Guvernului României, tuturor forţelor
politice din ţara noastrã sa acţioneze în spiritul acestei
declaraţii, în vederea implinirii nazuintelor legitime ale
populaţiei din teritoriile româneşti, anexate cu forta în urma
înţelegerilor secrete stabilite prin Pactul Ribbentrop-Molotov.
Parlamentul
României îşi exprima convingerea ca deplina afirmare a
aspiratiilor legitime ale romanilor - astfel cum istoria, justiţia
şi morala le consacra de drept - trebuie sa reprezinte o misiune
nobila şi inaltatoare pentru toate forţele responsabile ale tarii,
indiferent de opţiunea lor politica.
Aceasta
declaraţie a fost adoptatã de Parlamentul României în şedinţa
din 24 iunie 1991, cu unanimitate de voturi.
PREŞEDINTELE
SENATULUI PREŞEDINTELE ADUNĂRII DEPUTAŢILOR
academician
ALEXANDRU BÎRLĂDEANU MARŢIAN DAN
(MONITORUL
OFICIAL nr. 136 din 27 iunie 1991)
1Declaraţie
făcută mie de un băiat care punea un astfel de afiş la Piaţa
Unirii, Bucureşti
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiqpGdcYb1pGbyHQDBlICfT6McPYQeUWwCmawnKhH7q1WSCJPI_V5mhexd2x4bUoUGBN2aNY3zVJcqBEOKe61X6XyFRCdWtFLyhdZlfSjKbixSB3XHPAa0wynEfHm2yTs0aQpl678FS5w_c/s1600/4752_500.jpg
şi pe care l-am întrebat : “Unde e Basarabia istorică pe hartă
?
2RASSM
adica
Republica
Autonomă Sovietică Socialistă Moldovenească, RASSM
Structura statala creata
de Stalin la 12 octombrie 1924, pentru a justifica o vitoare unire a
„moldovenilor„ de pe cele doua maluiri ale Nistrului sub
„protectia„ rusa.
3Pag
26
4Petre
Turlea, N.C.
5Petre
Turlea, N.C.
6ibidem
8Petre
Tutea, N.C.
9Pactul
de asistenta mutuala intre romania si URSS 218-219
http://istorie.uab.ro/publicatii/colectia_bcss/bcss_1/32_gheorghe.pdf
12Petre
Turlea N.C.
13Petre
Turlea N.C. Op cit.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cateva surse
suplimentare.
Tratatul
de Pace
Mihai-Gribincea –
Basarabia in primi ani de ocupatie sovietica
Desfasurarea de trupe 23
august 1944
CONVENTIE din 29 martie
1996 intre Guvernul Romaniei si Guvernul Ucrainei privind trecerea
simplificata a frontierei de stat comune de catre cetatenii care
domiciliaza in judetele si raioanele de frontiera
Caracterul participării
României la războiul împotriva U.R.S.S.
Prof. Univ. Dr. Petre
Ţurlea
http://www.art-emis.ro/istorie/1025-caracterul-participarii-romaniei-la-razboiul-impotriva-urss.html
Pactul
Ribbentrop-Molotov, Nota ultimativă sovietică (26 iunie 1940),
Răspunsurle Guvernului Român (27 şi 28 iunie 1940), Protocolul
încheiat între N. Titulescu şi M. Litvinov (21 iulie 1936) (1936 -
1940)
DECLARATIE din 24 iunie
1991 privind Pactul Ribbentrop-Molotov si consecintele acestuia
pentru tara noastra
Felicitari pentru punerea la punct a "patriotilor" de servicii straine Romaniei.
RăspundețiȘtergereDoamne ajuta!
Atentie la termenii ce definesc populatia ce traieste de o parte si alta a Prutului, raportat la cursul de curgere al raului.
RăspundețiȘtergereDomnul Dogaru, nu pot sa intervin in articolul Dvs, dar un coleg mi-a atras atenția asupra unei scăpări: la 29 iunie 1956, conducerea RSSM ii trimite lui Stalin ..... corect este anul 1946 (Stalin murise cu trei ani mai devreme).
RăspundețiȘtergereRespect.
Slots Casino - Mapyro
RăspundețiȘtergereSlots 정읍 출장안마 Casino. 공주 출장안마 Find the closest casino to you with 1 김해 출장안마 Welcome Bonus. Get 100 Free Spins with your first deposit. The site is operated by 1xbet 먹튀 Direx 남양주 출장샵 N.V. and licensed by