Deoarece
în
acest început de aprilie 2013,Trenul Regal, se află pentru prima
oară spre vizitare în Gara de Nord din București1,
m-am gândit să îl vizitez și eu. În continuare voi posta câteva
poze spre a fi văzute și de cei care nu pierd foarte mult timp (
sau nu sunt prezenți) pe rețelele de socializare.2 După cum ne
precizează și ghidul, inițiativa construirii unui Tren Regal
destinat Casei Regale Române a aparținut regelui Ferdinand I3
(24 August 1865 – 20 July 1927)4,
care în 1927 comandă societății italiene Ernesto Breda din Milano
un astfel de tren oficial5.
Regele Ferdinand
moare însa, în 1927, ne mai apucând sa se bucure de aceasta
adevarată bijuterie. Trenul este finalizat în iunie 1928 și
intra imediat în serviciul Casei Regale.
Trenul regal era
compus din cinci vagoane, care se pastrează și în prezent3,
după cum urmează: un vagon tip salon (sufragerie) cu 36 de locuri
(24 de locuri la masa principală și 12 locuri la 6 masuțe aflate
într-un salon separat ) și restul vagoane de dormit, pentru
rege, inviți și personal.
Finisajele
interioare sunt din furnir de esențe nobile, adică: trandafir, mahon
sau nuc. Scaunele și fotoliile sunt tapisate cu faimoasa piele de
Cordoba, fiind întreținute cu substanțe speciale. Geamurile
sunt duble, iar sistemul de iluminat și cel de incălzire sunt
dispuse în asa fel încat să nu derenjeze ochiul sau să ia din
spațiu. Încălzirea se facea cu lemne sau cărbuni, iar trenul
dispunea de un dinam care asigura energine atât în timpul mersului
cât și prin intermediul unui acumulator care oferea autonomie
totala din punct de vedere electric pe perioada stationarii trenului.
Corpurile de iluminat au fost fabricate la manufacturile din Murano
iar oglinda din salonul mare este fabricată din cristal de
Bhoemia. Încalzirea
vagonului regal și producerea apei calde se face cu ajutorul unui
cazan aflat în capul vagonului, alimentat cu lemne și cărbuni.5
Dintre
capetele încoronate care au folosit acest tren putem enumera Regele
Carol II, Regina mamă Elena, care conform
imaginilor de arhiva s-ar fi întors cu acest tren din exil in
14.09.1940,
6
și regele Mihai. Regele Mihai îl foloseste pentru ultma oara în
ianurie 1948 înainte de a pleca in exil.
După
abdicarea forțată a monarhiei trenul devine tren prezidential până
în 1977. În vagonul salon
al acestui tren au avut loc discuții între Nikita
Hrusciov, conducătorul Uniunii Sovietice și Gheorghe Gheorghiu-Dej,
Președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Române, în
1955 privind retragerea trupelor sovietice de pe teritoriul României.
Tot în vagonul salon în august 1967, au loc discuții între
Nicolae Ceausescu și Iosip Broz Tito privind relațiile
româno-iugoslave.
În
vegonul regal al acestui tren au luat micul dejun și presedintele
Statelor Unite, Gerard Ford care alături de secretarul de stat Henry
Kisinger au călatorit împreuna cu Nicolae Ceausescu la 6
august 1975 spre Sinaia, unde la Pelesi s-a acordat României
“Clauzei Natiunii celei mai favorizate”
Salonul de masa Principal
Cu acelasi vagon au
calatorit în timpul celebrelor vânatori organizate de Nicolae
Ceausescu, pentru sefii socialisti de stat dintre anii 1976-1977 și:
Todor Jivkov (octombrie 1976), Leonid Brejnev (noiembrie 1976), Erik
Honecker (8 februarie 1977).
După 1977 trenul
prezidential este înlocuit cu o garnitură noua fabricată în
România, la fabrica de vagoane Arad.
Trenul regal este
unicat, fiind într-o stare de consevare excelenta, singurele piese
aflate în tren pentru care ghizii au declarat ca nu pot garanta a fi
originale sunt covoarele. Chiar și atunci cand anumite piese au
trebuit să fie reparate, s-au folosit acelasi tip de materiale
pentru a nu strică aspectul istoric al trenului.
Salonul de masa secundar
Salonul de masa secundar - fotoliu -
Fereastra dubla
Dulap baie invitati
Dormitor
Fotolii
Cabina baie invitati
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2Cei
care sunt prezenti pe asemenea retele >
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.527668980613092.1073741831.100001099836955
4Mic
Dictionar enciclopedic, Editura enciclopedica, Bucuresti 208 pag 452
Foarte bune articolele Dvs. Felicitări! Dacă aţi vrea să aruncaţi un ochi peste blogul acesta: http://despreneamulromanesc.wordpress.com . Poate veţi găsi ceva ce vi se va părea interesant.Toate cele bune.
RăspundețiȘtergere