“Între Piața
Unirii și Pasajul Mărăsesti pe strada “Radu Vodă”, la numarul
33, 33 de trepte ne amintesc de tot atâţea ani la care Mântuitorul
Hristos a fost răstignit,a înviat și S-a înălţat la ceruri.
Sunt trepte ce ne poartă spre una dintre cele mai mici, dar totodată
mai reprezentative biserici din urbea noastra: Biserica “Bucur
Ciobanul”1.
Astfel începe, pliantul
informativ al Bisericii Bucur, “Biserica Bucur – punte între
trecut și viitor”, biserica bucureșteana despre care se crede că
ar fi fost clădită chiar de “Bucur Ciobanul” întemeietorul
legendar al Bucureștiului.
Dealungul
timpului diverși autori au repovestit legenda ciobanului Bucur și a
bisericii intemeiată de el, aratandu-și totodată scepticismul cu
privire la veridicitatea acestei legende.
Autorul “curajoasei”
>Istoria fondarii Bucureștilor< carte publicata la anul 1891,
Colonelul Dimitrie Pappasogul (nascut la București în mahalaua
Zlătari)2face
urmatoare apreciere referitoare la numele orașului București:
“Tradiția ce zice
de Bucur Ciobanul, că el a fondat o bisericută a Sfântului Tănase
de la Radu Vodă și că după numele sau s-au numit orașul, sunt cu
totul neexacte, fiindcă toate observațiile ce am mai putut face în
urmă publicarii tabloului meu, cu acea bisericuță, ce este situată
langă Mânăstirea Radu Voda, iste într-adevar făcută de Mircea Voda
zis Ciobanul, pe locul cimitirului, langă mânăstirea clădită de el
între baltă și Dâmbovița, în marginea Bucureștilor.
Nu ea este prima
biserică, caci prima biserică după cum voi arăta mai la vale, este
bisericuta mahalalei Dobrateasa”3.
În
biblioteca acestui colonel s-a aflat și o carte scrisă în slove
cirilice ale alfabetului de tranziție Latin - Româno-chirilic,
“Bucur – Istoria Fondari Bucureștilor -” carte publicată la
anul 1858, autor Alesandru Pantelimon, ce poarta pe prima pagină o
stampilă mare “Biblioteca colonelului D.A. Pappasoglu”. Carte pe
care astăzi o gasim la Arhivele Naționale din București.
Introducerea acestei carți începe în felul următor:
“Am cugetat încă
mai de-mult ca sa scriu ce-va despre originea Bucureștilor, al
carui fondator îl credeam, precum zicu unii, alții, ca fu unul
Ciobanul.”4
Și
atunci la anul 1858, precum ne confirma si acest autor, legenda lui Bucur
Ciobanul era extrem de raspandită:
“Multe s`a zis și
se zice p`in popor că, întâiul fondator al Bucureștilor era unul
ciobanul ce`și paștia oile pe țărmii Dâmboviței, aproape de
unde se afla astă-zi mânăstirea Radu Voda.”5
Francezul
Frederic Dame, nascut la Tannerre în 1851 și venit în România în
1872 unde a fondat la 1873 primul ziar francez de format mare și
autor al cărtii “Bucureștiul în 1906”, carte care avea să
vadă lumina tiparului în anul 1907, același an în care autorul
avea să își închidă ochii pentru ultma oară6,
comenta în modul următor originea numelui Bucureștiului:
“De unde vine numele
de București? O legenda spune că provine de la numele pastorului
Bucur. Acest cioban își păștea oile pe câmpia udată de Dâmbovita
și dominată de un mic deal în vârful căruia se înaltă un mic
așezământ de cult cu hramul "Sfântul Atanasie" și care ar fi
biserica care se vede încă pe malul drept langă Biserica Radu Voda
și care totuși nu datează decât de la jumătatea secolului
XVIII-lea.”7
Marele
istoric Nicolae Iorga scria în “Istoria Bcureștilor” (1939)
urmatoarele:
“Dacă legenda îi
asează locuinta pe dealul de la Radu-Voda, numind Biserica lui Bucur
paraclisul de cimitir al calugarilor mânăstirii lui Alexandru Voda
Mircea și a nepotului de fiu, Radu, aceasta înseamnă siguranta
populară, păstrată prin viu graiu, de la o generație la altă, ca
acolo e leaganul cetății.” (
N. Iorga: Istoria Bucurestilor, 1939, Bucuresti, p. 22.)8
O
idee pare a razbate de la toți autorii și anume că vorbim de o
“Legendă” și că nu ne putem baza doar pe traditia populara.
Totuși, istoricii nu pot uita lectia căpătată în urma
identificării Troiei Homerice în nord-vestul Turciei, la sud-vest
de strâmtoarea Dardanele, sub Muntele Ida9.
Orasul deasemenea “Legendar”, menționat de Homer, în Iliada,
este astăzi identificat că “Troia VII” (din rândul așezărilor
succesive care au existat pe aceasta insulă). Și totul a început
în anii 1870 cu cercetarile pseudo-arheologului german Heinrich
Schliemann care a început să fac o serie de săpaturi în zona,
bazându-se pe "tradiție", cu speranța că va găsi faimoasa Troie
chiar în locul indicat de Homer.
În
cazul nostru Biserica “Ciobanului Bucur” există, putând fi
văzuta și astăzi, ca odinioară în vârful unei coline pe malul
drept al Dâmboviței. Faptul că zidurile pe care le putem vedea
astăzi sunt ridicate între 1632-1645, nu pare a constitui o
problema majora deoarece în traditia bisericească românească
numeroase biserici s-au construit pe fundatiile unor biserici mai
vechi.
O
inscriptie a carei autenticitate a fost pusă adesea sub semnul
întrebării și care provenea de la Preotul Grigore Musceleanu care
ar fi copiat-o, ascunsă de un egumen grec in temelia tinzii Bisericii
Radu-Voda, glasuieste astfel10:
“Io,
Mircea I Basarab, Domnul Țării Românesti, Duce al Fagarasului și
biruitor al ținutului Dobrogei de peste Dunare, la anul 6924 (1416)
am zidit biserică de zid, în locul celei de lemn a lui Bucur, în
pădure, pe movila de lânga Dâmbovita, cu hramul sf. Atanasie si
Chiril, unde am pus oasele mortilor cazuti în tabara ce am avut cu
turcii, la Giurgiu, iulie , 12.”(
G.I. Ionnescu – Gion: Istoria Bucurescilor, 1899)11
Biserica
de la 1416, ar fi fost distrusa in 1595 cu ocazia unor evenimente
deosebit de importante ale istoriei noastre naționale. Este vorba,
dupa cum o spune și anul, de confictul dintre Mihai Viteazul si
turci.
La
scurt timp după ce a ajuns domn, Mihai Viteazul a început
pregatirile pentru înlăturarea stăpânirii otomane. Și cu prima
ocazie la 13 noiembrie 1594 când Mihai Viteazul ar fi trebuit sa
pornească cu oastea sa împotriva ardelenilor12,
acesta raspunde ucigand creditorii turci, armeni si evrei13.
Uciderea acestor reprezentanti ai intereselor otomane14
a fost interpretata atunci, de contemporani, ca și astazi de istorici
ca o “adevărara declaratie de razboi”15.
“Viteazul” nu s-a oprit doar la uciderea creditorilo a atacat
Cetatea Giurgiului, Cetatea de Floci, Harsova, Silistra, ba mai mult
a trecut Dunarea și a reputat la Rusciuc o însemnata victorie
asupra a doua pasale: Hassan si Mustafa.16
La toate aceste acte sfidătoare era de astepta un raspuns din partea Imperiului Otoman.
La toate aceste acte sfidătoare era de astepta un raspuns din partea Imperiului Otoman.
La inceputul lunii Iulie
1595, Ferhat-pasa era inlocuit cu octogenarul Sinan-pasa, care avea
între turci o aureola “de cel mai însemnat comandant de oști
din Imperiu Otoman”17,
si de care Nicolae Iorga scria urmatoarele:
“Veniau acum, în
sfarsit! Se schimbase un Vizir, și venise altul, cel mai viteaz, mai
plin de ură pentru creștini, mai crud în faptă și mai aspru în
cuvinte: bâtranul Sinan, care cunoscuse vremurile cele mari ale
Sultanului Soliman Biruitorul. Venea hotarât să se lupte până la
moarte pentru cinstea Imparatului și răzbunarea celor cazuți.”18
Sinan-pasa trece cu fast
Dunărea pe la Giurgiu unde turcii construisera un pod. Mihai
Viteazul observând numarul ridicat al oștirii otomane se retrage
într-o poziție favorabila la Călugareni, unde la 13/23 august
repurtează o victorie strălucita asupra avangardei otomane19.
Totuși raportul de forte ii era defavorabil lui “Viteazul”,
astfel el se retrage spre București, apoi spre Târgoviste, ajungand
în cele din urma în zona subcarpatică la Stoenesti, unde să poată
să isi regrupeze oștile și să faca joncțiunea cu ajutoarele sosite din
Transilvania20.
Sinan-pașa îl
urmareste pas cu pas, ocupa Bucureștiul și Târgoviște, unde
ridică fortificatii și începe organizarea țării ca “provincie
otomana”21
ba chiar îl numește Pașa pe un anume Satirgi-Mahomet, peste
aceasta noua provincie22.
“vizirul adună
sub cortul sau pe cei mai însemnați ofiteri ai sai și le zice că
lasarea Moldovei și a Țării Românești în stapânirea ghiaurilor
e o pricină necurmată de turburări și înperecheri pentru
răscoale ce ei fac; ca spre a curma toate acestea în viitor, el
propune ca aceste doua tări să se prefacă în provinci ale
statului (ijaleti) și, spre a ține într-însele randuiala și pe
popor în supunere, să se zidească doua cetăți, una la București
și alta la Targoviste […] și numii pe Satirgi-Mahomet Pașa
l-acestor nou pașalac din Țara Românească”.23
În timp ce Mihai
Viteazul primea ajutorul lui Sigismund Bathory și al altor nobili24,
și pregatea contra-atacul, Sinan-pașa, transforma bisericile
bucurestene în moschei și intarea “Manăstirea lui Alexandru Vodă”
( astăzi Radu Vodă)25.
“Indata ce sosii,
Sinan porunci de luara după turnurile bisericilor crucile și bulele
aurite, pe care le sfarâmară în bucăti, precum și pe icoane, și
pusera pe turnuri în locul crucelor, semiluna. În Mitropolie
puseră, în locul altarului, un mirab (altar mahomedan) și un
,imber (estradă spre a pune un tron) și astfel prefacand-o într-o
geamie, în 20/30 ale acelii luni, facură acolo slujbă și
rugaciunea turceasca.26”
Mânăstirea lui
Alexandtru Vodă ( astăzi Radu Voda ) a
fost aleasă pentru a face din dansa cetate.27
Acesta este se pare momentul, când micuța biserică de pe colină
este dărâmată, iar turcii lui Sinan-pașa inaltă cu 2 metri
colina bisericii28,
totodată ei construiesc bastioane și fortificați.29.
“Vrând
Sinan să faca această cetatuie mai mare, puseră a largi locul
imprejmuirei de două ori cât era, cuprinzând înlăuntru cetățuiei
biserica și zidurile dinprejiur și ocolindu-le cu bastioane și
fortificatii.” […] “și ceausii alergară în toate părțile
spre a aduna lucrători; și, fiindcă lumea în țară era fugită
la munți si nu se putea aduna mulți, fură siliti a trimite de mai
aduseră și din Bulgaria”30
Cercetările ulterioare
au demonstrat inaltarea colinei Bisericii Bucur, iar aceasta
umplutură ( folosită la inaltarea colinei ) contine resturi de
cărămizi despre care s-au presupus ca ar apartine vechii biserici
de la 141631.
Sub fereastra Sfantului altar la 2,5 metrii adancime se afla un arc
de căramizi, asezat în plan vertical ce pare a aparține bisericii
din 141632.
Prin urmare se poate
presupune pre-existenta unei biserici mai vechi, distruse de turci la
1595, cu ocazia ocuparii Bucureștiului.
Actuala
biserică “Bucur” a fost construita de un egumen Atanasie la 1626
si 1632-1645, pentru a fi gropnită (osuar) si capela a cimitirului
mânăstirii, și ar fi fost de fapt zidită peste fundațiile vechii
mânăstiri. Acest ultim fapt pare a fi confirmat si de adancimea
fundatiilor actualei biserici de cca 3,33 m care nu se justifica
tinând cont ca bisericuța “Ciobanului Bucur” are doar 4,75 m.
Pentru
a nu lasa istorisirea luptei dintre “Viteazul” si otomani neterminata o voi
continua pe scurt.
“Viteazul”
se indreptă dară spre Targoviste si Bucuresti cu ajutorul primit de
la Sigismund Bathory, arhiducele Maximilian, al domnului Moldovei
Stefan Razvan al marelui duce de Toscana33.
Sinan-pasa cu toate pregatirile extraordinare facute, și fala cu
care venise, se vede nevoit sa abandoneze rand pe rand orasele vlahe
proaspat cucerite: Târgoviste (18 octobrie) Bucureștiul ( 22
octombrie) Giurgiu ( 27 octombrie)34
La
București unde turci facusera “o
cetate din lemn”,
consilierul lor de razboi decide retragera fară luptă. Prin urmare
turci si-au ridicat tunurile si provizile iar cetatuia din incinta
Manastiri Radu Voda fu aruncată în aer “prin aprinderea prafului
de pușcă”35.
Turci
s-au retras în acel an fară a îsi antrena grosul armatei în
lupta, Sinan-pașa considerând că e mai înțelept să se întoarcă
la sultan măcar cu armata teafară, decât și înfrânt și cu
armata decimată. În cancelarile occidentare Sigismund Bathory avea
să se laude cum s-a luptat el cu armata păgână, în realitate
fiind vorba doar de ariergarda otomana, care rămăsese în urmă, în
timp ce grosur armatei fugeau cu Sinan-pasa cu totul, sepre Dunare36.
Campania
din 1595, avea sa se termine cu o victorie importanta pentru tabară
lui „Viteazul”37,
iar în urmă se pare Bucurestiul avea sa ramană cu o bisericuta
daramată, o bisericuta ce avea să genereze vii controverse pana
astazi.
========================================================================
========================================================================
1Pliant
informativ al biserici “Bucur Ciobanul”, Biserica “Bucur
Ciobanul” punte intre trecut si viitor. Strada “Radu Voda”, nr
33 sector 4 Bucuresti.
2Lt.
Col, Dimitrie PAPPASOGUL. Istoria fondari orasului Bucuresti,
Bucuresti, pag VII
3Ibidem,
pag 11.
4Alesandru
Pantelimon, “BUKUR Istoria Fondarii Bukurestilor” Tipografia
nationala a lui Iosif Romanov et Comp, 1858, pag IV op cit.
5Ibidem
pag 24.
6Vezi
coperta lucrari Bucurestiul in 1906 pentru mai multe date despre
autor si activitatea sa.
7
Frederic Dame, Bucurestiul in 1906
8
Pliant informativ al biserici “Bucur Ciobanul”, Biserica “Bucur
Ciobanul”
10 Pliant informativ al biserici “Bucur Ciobanul”, Biserica “Bucur
Ciobanul”
11
Ibidem
12P.P.
Panaitescu Mihai Viteazul, editura Corint 2002, pag 108.
13Conf.
Univ. dr. Istoria Medie a Romaniei II, (editi a II-a revazuta si
adaugita) Casa de editura si libralie “Nicolae Balcescu”,
Bucuresti 1998, pag 30
14Evident
in legatura cu uciderea creditorilor evreii nu au lipsit acuzatile
de “anti-semitism” aduse voievodului, la sfarsitul secolului XIX
cercetataorul evreilor dr.E.Schwarzfeld scria studiul “Macelul
evreilor sub Mihai Vitezul al Munteniei si Aron Voda al Moldovei.
15Academia
Romana, Istoria Romanilor Vol. IV, editura enciclopedica Bucuresti
2001, pag 600
16Ibidem
pp. 600-601
17Istoria
Romanilor Vol. IV , pag 603.
18Nicolae
Iorga, Istoria lui Mihai Viteazul pentru poporul romanesc scrisa la
1900, Tipografia “Cultura Neamului Romanesc” 1919, pag 36.
19Istoria
Romanilor Vol. IV, pag 603.
20Ibidem.
603-604.
21Ibidem.
604.
22Nicolae
Balcescu, Romanii Sub Mihai-Voievod Viteazul, Editura 100+1 Gramar,
2002 ( unde se reproduce fidel manuscrisul autorului BAR77,78,79.)
pag 105
23Nicolae
Balcescu, Romanii Sub Mihai-Voievod Viteazul, pag 105
24Sigismund
Bathory cu o armata cruciata de 13 200 de oameni, secuii veniti din
Toscana cu 300 de calareti si tunuri, 1500 de germani trimis de
Maximilian , 1500-3000 oameni veniti din Moldova, oastea ardelenesca
avea cca 23 000 de oameni care se unea cu cei cca 8000 ai lui Mihai
viteazul (P.P. Panaitescu, pag 118)
25P.P.
Panaitescu, pag 118.
26Nicolae
Balcescu pag 105
27Ibidem
pag 106
28Pliantul
Biserici Bucur
29Nicolae
Balcescu pag 106
30Ibidem
opt cit. 106.
31Pliantul
Biserici Bucur.
32Ibidem.
33Istoria
Romanilor Vol. IV, pag 604.
34Ibidem
604.
35P.P.
Panaitescu, pag 118.
36Ibidem.
37Istoria
Romanilor Vol. IV, pag 605.
==================================================================
Lista ilustrate
Foto 1 - Fotografie realizata de mine martie 2013
Foto 2 - D.G.A.S
Foto 3-7 - ibidem
Foto 8 Tablou din colectia Parohiei "Biserica Bucur" Bucuresti.
==================================================================
Lista ilustrate
Foto 1 - Fotografie realizata de mine martie 2013
Foto 2 - D.G.A.S
Foto 3-7 - ibidem
Foto 8 Tablou din colectia Parohiei "Biserica Bucur" Bucuresti.
Sa fie Semne pe mine si parinti si sot, bunicii[4], unchiul mama si sora,si adeptii Ordinului 1500-vesnic...cred in Topor si eu si ei vesnic...sa stiim tot sa facem tot, sa judecam tot sa luam sa folosim cum trebuie tot...dvoritul toti vesnic.Sachelari sa fiim vesnic, cu timbre fiscale extrase ojcpi Vienne vesnic.Gratuit...sa luam tot ce-i al nostru vesnic[basme vesnic].
RăspundețiȘtergereSa fie tot secretul meu la Stanta you tube vesnic.
RăspundețiȘtergereSa aiba oamenii credinta calendarului meu vesnic religios si credinta noastra in Comaneanu[urme si probe chimice vesnic].
RăspundețiȘtergereSa fie Arta mea....[GC] la Dracu 1980-vesnic[imaginea vesnic].
RăspundețiȘtergereSint,, secventa istorica bisericeasca,,-1982-vesnic IST.ROM[aici sat vesnic].
RăspundețiȘtergereSa fie la col.din Cin, realitatea de sf Gheorghe 1900-vesnic[GC].
RăspundețiȘtergereSa aiba credinta mea utecista gresita probe faptice cu marturi la Procuratura la T.Const, barbatii, bunicii [4], parintii, sora, unchiul, sotul, sa aiba credinta mea gresita oniric dna, gen directia si dsv, 1980-vesnic,sa dea Dumnezeu sa-i prinda vesnic.
RăspundețiȘtergereSa fie arhiva vie unde felul cu ziarul meu la legionari r42...no dead!....1980-vesnic[depou cfr]-vreau scutiri taxe toti 1980-vesnic[armata vesnic],act multiplicat da, da vesnic, binar vesnic.
RăspundețiȘtergereSa fie Activitatea mea inchinata, a Papiii de la roma[R.M cnp]1980-vesnic[sa stie exact],vesnic.
RăspundețiȘtergereSa avem tot ordinul roza roz semn de Stam[Anghel]...1900-vesnic[sa aiba tot la mana lotizare completa sa-i dea in judecata la Directie R.M cnp]1980-vesnic[sinecura cec 3%[3] vesnic.
RăspundețiȘtergere